O co chodzi w tym pozycjonowaniu?
Ostatnio coraz częściej i powszechniej padają hasła jakie jak pozycjonowanie czy SEO. Gospodarka rozwija się, a coraz większy jej odłam funkcjonuje w internecie, więc nie ma się co dziwić, że pozycje w wyszukiwarce stają się coraz cenniejsze, a konkurencyjność na tym polu rośnie.
Proces pozycjonowania strony internetowej skład się z wielu etapów i jest stosunkowo długotrwałym przedsięwzięciem. Jego efekty są jednak bardzo ważne, ponieważ wyższa pozycja strony w wyszukiwarce może przyciągnąć na naszą stronę większą liczbę użytkowników – więcej czytelników w przypadku bloga lub portalu, bądź potencjalnych klientów w przypadku sklepu internetowego lub wizytówki firmowej. Efektem tego będą większy zasięg oraz większe przychody. Istotnym faktem też jest, że coraz trudniej osobom oferującym pozycjonowanie dać wymierną gwarancję, szczególnie klientowi w branży o dużej konkurencji.
Roboty wyszukiwarek ciągle skanują i indeksują strony internetowe połączone w globalną sieć. Jednak wcześniej robot musi zostać na stronę „zaproszony” poprzez link znaleziony na innej, zindeksowanej już wcześniej witrynie lub poprzez współpracę osoby pozycjonującej z narzędziami wyszukiwarki. Nigdy nie ma gwarancji, po jakim czasie robot sam trafi przypadkiem na Twoją stronę. Warto więc przyśpieszyć ten proces, a przy okazji zadbać o to, by zrozumiał zawartość Twojej strony jak najlepiej. Dla robota wyszukiwarki strona jest tylko dokumentem pełnym znaczników i treści. Musi on podjąć decyzję co istotnego tak naprawdę na niej się znajduje, jaką wartość może mieć ona dla użytkowników oraz pod jakimi hasłami powinna się znaleźć w wyszukiwarce.
Warto zasugerować robotowi odpowiedzi na te pytania, ponieważ chyba nikt nie odpowie na nie lepiej niż sam autor prezentowanych treści.Roboty wyszukiwarek pomimo coraz to inteligentniejszych algorytmów działania, pozostają ciągle tylko robotami. Zdarzały się przypadki kiedy to robot źle ocenił treść strony lub wyświetlał wyżej bezwartościowe zakładki, pomijając te istotniejsze.
Spore znaczenie ma również budowa całej strony internetowej. Strona powinna być dobrze zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, by mogła zostać łatwo zindeksowana – SEO (Search Engine Optimization) – kluczowa sprawa w pozycjonowaniu. Istotne rzeczy powinny zostać zaprezentowane wyszukiwarce m.in. poprzez specjalne (niewidoczne na użytkownika) znaczniki. Sama strona powinna zawierać unikalne i wartościowe treści – użytkownika trzeba czymś utrzymać. Chyba nie chodzi o to, by po kilku sekundach od załadowania opuścił stronę.
W większości wyszukiwarek istnieje możliwość wykupienia pozycji. Owszem, można. Jednak działanie takie bez odpowiedniej optymalizacji samej strony może przynieść tylko ograniczony czasowo efekt, generując później dużo większe koszty. Innym – ciekawszym rozwiązaniem jest połączenie optymalizacji strony i dodatkowego wykupienia pozycji by np. zwrócić większą uwagę internautów na starcie lub zaprezentować ograniczoną czasowo promocję. Jednak w większości pozostałych przypadków moim zdaniem warto zastanowić się dwa razy przed podjęciem takich działań. W dłuższej perspektywie czasowej więcej można zyskać stosując inne techniki – np. content marketing. Prowadzenie bloga branżowego zbuduje Twoją markę wśród klientów, zatrzyma ich na dłużej oraz zwiększy prawdopodobieństwo powrotu na stronę. Poza tym Twoja strona będzie miała więcej treści i podstron z różnymi hasłami, które przełożą się na większą liczbę wyświetleń w wyszukiwarce.